Nästäppa

Nästäppa vid graviditet

Det är vanligt att vara täppt i näsan under senare delen av graviditeten. När du är gravid svullnar dina slemhinnor. Samma hormoner som mjukar upp livmodershalsen och förlossningskanalen gör att slemhinnorna i näsan svullnar. Då blir du täppt i näsan. Besvären kan förvärras när du ligger ned. 

Egenvård vid graviditet

Vid graviditet är det bra att undvika läkemedel så långt det är möjligt. Du kan försöka ligga med huvudet högt. Om det inte hjälper kan du skölja näsan med koksaltlösning. Vid svåra besvär kan näsdroppar/nässprej ge lindring för stunden, men det är inget du ska ta under längre tid. Under rubriken Behandling kan du läsa mer om hur näsdroppar och nässprej påverkar näsan.

Du som är gravid ska vara försiktig med allergipreparat. Tala med personalen på apoteket eller med din barnmorska
 

Jag har varit täppt i näsan nästan hela första tiden, kommer framförallt som det står när jag ska lägga mig ner o sova.. Jobbigt just i stunden man ska somna men sen när jag väl sover är det inget jag direkt störs av.
Jag har ju den turen att ha vår underbara hisssäng. Så jag ligger med huvudet en liten bitt högre upp vilket underlättar massor :D
Det ströiga är ju att det står oftast kommer det iu slutet, jaja allt är ju individuellt :P

Ischias och graviditet

Under graviditeten blir senor och bindvävar mer elastiska och tänjbara, vilket sker för att bäckenet ska kunna utvidgas under förlossningen. Det betyder också att lederna tål belastning sämre, vilket bland annat kan leda till att du får ont i ryggen eller ischiassmärta under graviditeten.

 

FOGLOSSNING

När man är gravid blir kroppens leder rörligare, särskilt i bäckenet, för att det ska kunna vidga sig under förlossningen så att barnet lättare kan komma ut. Detta kallas foglossning.

En del kvinnor får ont av foglossningen medan andra inte märker av detta alls. Oftast börjar besvären i mitten av graviditeten, men de kan också komma tidigare eller senare.

Det är vanligt att man har ont i ryggen under graviditeten, men all ryggvärk beror inte på foglossning. Foglossningsvärk känns bak i korsryggen, fram över blygdbenet, eller på båda ställena samtidigt. Det kan vara allt från ganska lindriga till mycket plågsamma besvär. Några få har så stora besvär att de måste använda kryckor eller rullstol för att ta sig fram.

Foglossning är inte skadligt för vare sig kvinnan eller fostret, inte heller under förlossningen. Det är viktigt att man inte belastar bäckenet fel den närmaste tiden efter förlossningen, eftersom det kan hindra läkningen. Ungefär tre månader efter att barnet är fött brukar besvären vara helt borta. I annat fall bör man beställa tid hos en sjukgymnast


 

Dessa besvär tycker jag påminner om varandra vilket gör det svårt för mig vilket det är jag känner. Ont i ryggen har jag iallafall och på kvällarna har jag svårt och resa mig o gå.

Har även märkt att jag REDAN börjat svassa fram som en  pingvin när jag har ont. Haha trodde detta skulle komma när jag var höggravid. Jag hoppas verkligen att det inte blir värre för då vet jag inte hur jag ska klara av att jobba. Hela kroppen viker sig och man vill bara skrika av smärta.


 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Baby har anlänt och en till påväg

Försöker njuta av varje sekund

RSS 2.0