Växtvärk

Igårnatt hade jag en dröm. Jag drömmde att vi var på Cura för att göra vårt Ultraljud. Bebis låg lite fel så hon fick trycka o skaka på magen för att den skulle vakna o flytta på sig.
När hon gör detta så känner jag första fosterrörelsen. Jag känner hur maggen hoppar till, jag kan t.o.m se utifrån hur magen fladdrar. haha sjukt verklig dröm måste jag säga.
Sen var där ju såklart lite överdrifter som att ni vet den bilden som finns i början av bloggen när man ser en hel babyfot i magen. Jag hoppas så på att lyckas ta en sån bild :P dock tvivlar jag starkt på det. Men iallafall tillbaka till drömmen haha drömmde ju även att hela foten o benet trycktes ut ur magen o ja man såg kanske ett 10 cm lågt ben o en fot på det :P Det var ju inte lika verkligt när jag vaknade precis.
 
Undrar så när jag kommer börja känna dig :)
 
 
Jag börjar allt mer känna hur det drar där inne på ett mer hårdare sätt. Typ nu kan det verkligen göra om, när jag reser mig för snabbt, sträcker mig, hostar m.m ibland får jag t.o.m sätt mig på huk för att det verkligen gör ont. Har även börjat känna hur huden börjat o sträcka på sig, detta kände jag igår kväll, sjukt häftigt. Var lite bevis på att ja nu jäklar börjar det hända grejjer :P
 

Är det normalt att känna smärta, kramp och sammandragningar?

Ja. Kramp och annan smärta i magen är normalt. Det är vanligtvis inget att vara orolig för om de inte åtföljs av andra symptom. Livmodern drar sig samman redan tidigt i graviditeten, vilket sägs ha betydelse för cirkulationen till och från moderkakan.

Att vara gravid är en stor påfrestning för muskler, leder och blodkärl. Det är inte konstigt att detta kan ge upphov till obehag i bukområdet emellanåt.

Finns det något jag kan göra för att lindra kramperna?

Ja, det finns saker du kan göra för att lindra den sorts kramper som är okomplicerade och ett vanligt graviditetsbesvär.

Under graviditeten kommer ligamenten som förbinder benen i skelettet att tänjas. När du är i rörelse kan detta orsaka milda kramper på en eller båda sidor av kroppen. Eventuellt dominerar detta besvär på höger sida av kroppen. Detta är därför att livmodern, då bebisen växer, tenderar att luta mot höger sida.

Ligamenten tänjs därför att de ger den växande livmodern stöd. Du kan pröva att sitta ner en stund och se om det hjälper, eller ligga på motsatt sida av smärtan med fötterna högt. Att vila när du har ont löser vanligtvis kramp. Du kan också ta ett varmt bad eller lägga en varmvattensflaska eller vetepåse på det onda stället. Försök att samtidigt slappna av.

Ibland kan man få kramp och lite ont i ryggen vid samlag och orgasm. En orgasm pulserar uppåt genom slidan och livmodern och kan lämna ett krampartad efterkänsla. Under graviditeten kan sex göra att detta känns som sammandragningar, särskilt i tredje trimestern.

Man kan lindra eventuella kramper genom att älska mjukt och varsamt. Lite massage på ryggen efter orgasm kan också hjälpa.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Baby har anlänt och en till påväg

Försöker njuta av varje sekund

RSS 2.0