Foglossning

Jag tror jag håller på och få riktig foglossning. Smärtan har kommit ner till min svanskota. Har haft ont ett tag nu men börjar känna att det gör så ont nu att det syns på mig.
Gör ont när jag sitter, spänner rumpan, går o sådär.
Känns som om jag ramlat o satt mig rejällt på rumpan. Exakt på svankskotan är det.
 
Illustration på ett bäcken och de fogar som påverkas under graviditeten.
 

Vad är foglossning?

När man är gravid ökar rörligheten i kroppens leder, framför allt i bäckenets leder eller fogar. Det kallas foglossning, bäckenuppluckring eller symfysiolys.

Troligtvis är det ett hormon som kallas relaxin som ligger bakom foglossningen. Relaxin börjar utsöndras i kroppen någon gång under de tre första månaderna och fortsätter sedan att utsöndras under hela graviditeten. Det sker för att bäckenet ska bli rörligare och kunna vidga sig lite under förlossningen för att barnet lättare ska komma ut.

Foglossning är alltså naturligt, och en förutsättning för att barnet ska kunna födas genom slidan. Däremot är det inte alla som får besvär av foglossningen, och det är inte klarlagt varför vissa får mer besvär än andra.

Det går inte att förhindra den ökade rörligheten eller få den att försvinna, men man kan göra en hel del för att minska besvären.

 

 

 

Ett litet husmorstips :)

Idag får vår säng sig en rejäll omgång. Minns jag att jag sett ett städ program hur man fixar med fukten/svetten som kommer på madrassen.

Häll bikarbonat på madrassen, låt ligga i en 20-30 min och sen dammsuga upp det. Då suger det åt sig fukten som finns i madrassen.

Detta meckar jag med idag iallafall :) Ska bli skönt o krypa ner i nybäddad säng ikväll!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Baby har anlänt och en till påväg

Försöker njuta av varje sekund

RSS 2.0