Tidig morgon

Niclas hade lite sovmorgon då han startar dagen med ett besök hos tandläkaren. Så kl 7 gick han upp, då vaknade jag med o steg upp tillsammans med dem.
Har nu haft en ganska effektiv timme må jag säga. Har räknat ut min månadskostnad. Och hur många dagar jag behöver ta ut för att täcka dem, sen är ju frågan hur mycket vill man ha utöver det? För man vill ju ha o leva för oxå. Vad är liksom rimligt på en månad att ha skoj för?
 
Exakt hur mycket ligger barnbidraget på?
 
Vår tanke är väl att faktiskt leva med barnbidraget under tiden som vi går hemma, sen när han börjar på dagis och vi båda går på full lön igen så kommer barnbidraget att sparas.
Detta för at vi ska kunna vara hemma så länge som möjligt.
 
Jag tror vi kommer klara oss bra på om jag endast tar 4 dagar/vecka, vissa kan jag nog t.o.m ta mindre. Men tror inte riktigt man får koll förren man väl lever i det o känner hur mycket som faktiskt går åt till aktiviteter.
 
Jag behöver hjälp!! haha fattar inte så mycket av hur man ansöker o hur man lägger in o var man ska klicka för o få det inskickat m.m
 
Hittade dock var Niclas ansöker om sina 10 dagar :) haha alltid något.
 
Sen tycker jag det är svårt, man vet ju inte riktigt när han behagar att titta ut, då kan man ju inte lägga in redan nu, men sen har de ju sin handläggningstid på 30 dagar o jag vill inte stå där sen o inte ha några pengar ju.
 
De där tio dagarna som Nic tar ut, tillfällig föräldrapenning. Tar jag ut föräldra dagar samtidigt då eller man kör på hans tio dagar först och sen går jag in o börjar plcka på mina dagar??
 
 
/Doris mer än vanligt!


Kommentarer
Madeleine

Ja, det är rena grekiskan på deras hemsida. Som jag förstått det så gör först en ansökan på x antal dagar, eller månader och få det beviljat. Sen anmäler du senast den 15:e vilka dagar du vill plocka ut. Så du kan ta det månad för månad om jag förstått det rätt :-) Kram

Svar: Så du lägger in redan nu? Och sen när han kommit beroende på när han väljer o komma ut så redigerar du lite?? :) Ja o inte är d så lätt när man ingen grekiska fattar haha
Johanna

2013-04-19 @ 09:10:19
URL: http://www.madeleinereinholdsson.blogg.se
Belovely

Du kan ta ut föräldrardagar samtidigt som din sambo tar ut tillfällig föräldrarpenning.
Sen finns de även ett visst antal dubbeldagar ni kan ta efter det. Men smidigast att den ena tar semester så sparar man dagar :)

Jag förstår heller inte det med planeringen, för man vet inte idag när han föds.
Men om han föds tidigare får man ansöka om de dagarna efterhand, men det tar nog lite längre tid tills man får dom pengarna då brytdatumet är 20 eller 21, men man hinner nog få pengarna till månaden efter om han tex föds den 15 o att man lägger in en extra period mellan 15-26 juni.

Jag kommer planera alla dagar jag vill få ut direkt, då riskerar man inte det blir glapp med ersättningen o då rullar det på. Sen kan man ändra dagarna efter hand, fast de förstår jag inte riktigt hur man gör :)

jag kommer nog ta ut 5 dagar i veckan de första 180 dagarna, sen ta ut 4 sgi dagar i 3 lägstanivådagar.

Svar: ja men då vet jag att jag ska söka föräldra dagar när Nic går på tillfällig iallafall :D haha bra start här känner jag.
Usch detta med brytdatum o så gör mig så förvirrad. 25 hade varit mer logisk :P haha

Men lägger du in om dagarna du vill ta ut nu på momangen då? eller iallafall till du fått reda på hur mycket du får i ersättning? Hur går det för dem med det där?

Du verkar ha bra koll iallafall tycker jag :)
Johanna

2013-04-19 @ 10:28:29
URL: http://belovely.blogg.se
Carro

Ja det där är en djungel men man kommer in i det rätt fort. Barnbidraget är 1050:-, iaf för oss som bara har Novalie. Vet inte hur det ser ut när man har två som ni eller Tindras mamma får det kanske :) när Niclas tar ut sina 10 dagar kan du också ta ut dagar! Jag har alltid fyllt i en månad åt gången, smidigt så tycker jag och man kan på så sätt reglera hur mkt man får ut varje månad :) Hoppas du reder ut det annars bara fråga så kanske jag kan hjälpa dig! Hoppas du mår bra annars :) kramar

Svar: haha du är go :) Men om nu lillen är beräknad att komma den 25, ska jag ju utgå ifrån då antar jag. Så lägger jag redan nu in hur jag vill lägga upp Juli månad t.ex o skickar in. Hur tätt inpå kan man ändra om vi skulle gå över eller kanske t.o.m komma tidigare? Bör jag söka redan för Juni då o utgå från att han kommer lite tidigare så man har det godkänt o klart o kommer han inte så tar jag bort det?
Hujjedamej, blir inte klokare när jag pratar med dem heller haha
Johanna

2013-04-19 @ 11:08:54
URL: http://comse.blogg.se/pluttisen
Madeleine

Ja precis.. jag har ju havandeskapspenningen fram tills 10 dagar innan beräknad förlossning. Så är det oavsett om jag förstått det rätt. Oavsett om han bestämmer sig för att komma den 26 ist för den 16 maj så går det på mina mammadagar från och med 10 dagar innan den 16:e.. ja det är rent galet med försäkringskassan. Har du hört något nytt om din havandeskapspenning? Kram

Svar: Jag tror mitt blir lite annorlunda nu när jag blir avstängd dock. För då kommer inte det 10 dagarna räknas så, trooor jag, jag måste nog prata med chefen o se om hon har koll :P haha. Så får väl se då får jag väl kanske räkna från hans bf helt enkelt. Nej inget nytt, ringde för några dagar sen då hade de inte börjat o titta på det, jag kommer ringa på måndag igen. På torsdag ska jag gå hem, blir ju avstängs from då så frågade jag hur gör jag om ni inte har meddelat mig innan dess, men det visste hon inte. Hon sa dem har sina 30 dagars handläggningstid. O detta kom ju in den 8 till dem så ja de har till början av maj på sig helt enkelt. Får se jag får troligen prata med någon annan på måndag, hon va inte helt med i gamet hon jag pratade med sist. En typisk sån som håller stenhårt o går till attack direkt, trött på jobbet antar jag.
Johanna

2013-04-19 @ 12:25:06
URL: http://www.madeleinereinholdsson.blogg.se
Belovely

De har fortfarande inte handlagt färdigt. De sa jag kunde planera in redan nu men vill va säker på hur mkt jag får ut först.
Men då kan jag planera redan nu.
Vi vet ungefär hur mkt vi behöver i månaden så kommer nog plocka ut 10000 i månaden efter skatt.
När man har planerat tex ett år fram ser man exakt hur mkt man kommer få ut varje månad, så det är bra :) vissa månader blir mer då de är fler dagar vissa månader.

Men jag får ringa dom igen sen o fråga hur de funkar om bebisen kommer tidigare eller senare. Hur man ändrar sina dagar o när man senast måste ändra.
Men när man väl gjort planeringen o allt stämmer kommer det bara rulla på :)

Svar: Ja klart man vill va säker på vad man får först haha rätt omöjligt o planera annars ju :P Ja 10 000 låter ungefär som där jag vill ligga. Men då tänkte jag ha barnbidraget inräknat där. Får se hur man klarar sig, tror man får ta det lite efterhand hur det funkar. Som sen när aktiviteter o så kommer in så kostar ju det oxå. Om du blir klokare när du snackat med dem så hojta gärna till :)
Johanna

2013-04-19 @ 17:21:56
URL: http://belovely.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Baby har anlänt och en till påväg

Försöker njuta av varje sekund

RSS 2.0