Gravidklåda

Jag blir mer o mer övertygad om att jag har fått gravidklåda :(
För att ta blodprov för detta behöver man vara på fastande mage. Carina har skrivit ut en remiss till mig så jag kan gå till sjukan direkt på måndag. Men just nu funderar jag starkt på o gå till lasarettet imorron bitti för o få hjälp.
 
Jag fasar för att natten närmar sig och jag kan inte beskriva hur jobbigt detta är. Det slutar verkligen aldrig att klia. Kliar överallt, fråh hårbotten till mina fotsulor.
 
Sitter med en blötad handduk som jag gnuggar längskroppen, Niclas avlastar o gnuggar åt mig emellanåt.
 
Jag får se hur natten blir, annars måste jag ju stå ut hela lördag o natt o söndag oxå. Känns som en evighet.
 
Det värsta måste ändå vara att det kliar under fötterna. Alla gravida vet hur svåråtkomliga ens fötter är, dem är ju så fruktansvärt långt borta!! Jag ställer mig på mattan o drar fötterna, min lösning ;)
 

Graviditetsklåda

 

Allmänt

Att det kliar på kroppen när man är gravid är vanligt. Huden på magen töjs ut och man kan då få klåda. Om det enbart kliar på magen är klådan alltid ofarlig.  Men när man är gravid kan man få en speciell typ av klåda som kallas för graviditetsklåda, det kan också kallas graviditetskolestas eller hepatos.

Klådan beror på att hormonerna under graviditen kan påverkar levern så att omsättningen av galla blir förändrad. Galla produceras av levern och utsöndras genom gallgångarna ner i tarmen. Vid graviditetsklåda blir denna utsöndring lite långsammare och kan leda till att man får en förhöjd halt gallsyror i blodet, och det är det som gör att det kliar. Det finns en viss ärftlighet att få graviditetsklåda.  

Ungefär två av hundra gravida kvinnor får graviditetsklåda. Oftast får man klåda under den senare delen av graviditeten, men en del gravida kan få det tidigare. Det är vanligast att klådan börjar ungefär i graviditetsvecka 30-32.

Om man har haft graviditetsklåda under en graviditet är det vanligt att man får det nästa gång man är gravid. 

Att ha graviditetsklåda kan vara jobbigt och stressande.  Den ständiga klådan kan göra att man får svårt att sova. Men när barnet är fött försvinner klådan.

Om gallsyrorna i blodet är kraftigt förhöjda finns det en ökad risk för att barnet föds för tidigt och även att barnet kan drabbas av syrebrist under förlossningen. Men dessa risker är små och man blir dessutom kontrollerad regelbundet under graviditeten.

Symtom

Om man har graviditetsklåda kan det klia intensivt över hela kroppen men det vanligaste är att det kliar mest i handflator och på fotsulor. Man får inga utslag men man kan få rivmärken efter allt kliande.

Klådan kan göra ont. Den kan kännas djup, stickande och brännande. Ofta kliar det mest på kvällar och nätter.

Klådan kan ibland minska något under de sista veckorna före beräknad förlossning och den försvinner direkt efter förlossningen när graviditetshormonerna sjunker.



Kommentarer
Josse

Naw, men gud så jobbigt det låter!! Jag har bara börjat klia magen lite smått men när det väl sätter igång blir man ju tokig. Måste vara sjukt irriterande att ha det under fötterna, jag svär som en galning varje gång jag ska ner och tampas med dom för att få på strumpor och skor! Känns som man har dom nere i Kina nånstans ibland! Sök om det inte lugnar sig, kommer ju förstöra hela helgen annars och de har ju för det mesta snabb bot för allt. Dumt att lida i onödan!! Hoppas det löser sig!! Kramar

2013-05-03 @ 22:06:48
URL: http://Joeeeee.spotlife.se
Åsa

Amanda Schulman tipsade om att bada (eller duscha) riktigt kallt innan man skulle gå och lägga sig. Det räcker med de delar som kliar. Då blir man lite bortdomnad och kanske hinner somna innan det blir outhärdligt igen. Hoppas det hjälper lite i alla fall!

Svar: Tack för tipset :) Kyla hjälper bäst faktiskt :) Jag satsar på det som du säger o kyla ner mig o försöka somna på direkten ;)
Johanna

2013-05-04 @ 07:50:20


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Baby har anlänt och en till påväg

Försöker njuta av varje sekund

RSS 2.0