Vecka 9

 
Gravid vecka 9.
 

Öron och näsa formas i graviditetsvecka 9. Hörmekanismen är under utveckling. Inom kort kommer fostret att kunna höra din röst. Munnen och näsan formas.

Många gravida har mindre lust till sexuellt umgänge. Sex under graviditeten är inte skadligt för fostret som ligger väl skyddat i livmodern.

"Vad bör jag undvika att äta när jag är gravid?" Statens livsmedelsverk menar att livsmedel kan innehålla mikroorganismer eller ämnen som kan vara skadliga för fostret, även om de inte är farliga för dig som vuxen. Barnet är känsligare än du för dessa ämnen i fosterstadiet. Lyckligtvis är de flesta av livsmedlen du bör avstå ifrån inte är så vanliga i det norska (svenska) kosthållet. Läs mer om livsmedlen här.

 

 

Ville jämföra lite hur jag mår jämfört med förra gången. Hmm jag som trodde jag mådde på pricken lika. Kan bero på olka saker såklart, jag tänker o känner inte efter lika mycket denna gången. Mår helt normalt faktiskt.

 

Symtomen med Matheo

  • Superduper ömma bröst
  • Fryser, kalla fötter
  • Ont i ryggen (svanken)
  • TRÖTT TRÖTT TRÖTT
  • Fettigt hår (måste tvättas varje dag till varannan)
  • Hakan är full av finnar
  • Kortstubin och lätt till gråt (hormonrubbning)
  • Kan göra lite ont i Livmodern? när jag hostar skrattar duschar håret o lutar mig bakåt vid sköljning m.m
  • Kissar ofta, natten = 00.00, 04.00, 7.30. Då vaknar jag o går upp.
 
Visa symtom kommer o går, men just nu ligger dessa hetast på listan.
 
Jag har verkligen inga symtom alls av detta.
Jag har lite mer finnar än vanligt, men inte så som förra graviditeten
Jag har jättemycket molvärk, det enda som jag tycker kan påminnna mig om att det faktiskt är på riktigt.
 
Annars mår jag som sagt primaballerina, tycker mig inte ha några symtom alls.
 
Har berättat för mamma :) Hon blev glad och ser fram emot o få en till liten bebis ♥
Imorgon ska vi berätta för Nics familj.
 
Lättare o hålla det hemligt denna gången, det här skrikbegäret har lagt sig o jag myser lite av att ingen vet.
Men magen är svår o dölja redan och det är ju kul o berätta för nic familj lite extra nu när chrille m familj är hemma.
Blir väl att vi berättar lite smått sen när vi träffar familj o vänner, får se :)
 
Magbild får komma imorgon ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Baby har anlänt och en till påväg

Försöker njuta av varje sekund

RSS 2.0