Vecka 18

Ett par dagar för sent meeeen så kan det bli. 


Jippie Yey, magen börjar komma, även om den syns betydligt mer på kvällen och med kläder på :)

I graviditetsvecka 18 griper barnet, sparkar och suger. Kanske viftar det också lite med tårna. De tränar på sina reflexer på så sätt. De blivande tänderna bildas nu bakom knopparna som redan utvecklats för mjölktänderna.

Om du inte redan varit på ultraljudsundersökning, blir du antagligen erbjuden detta denna, eller nästa vecka. Det är en alldeles speciell upplevelse. Om den blivande pappan följer med till undersökningen, kan detta bli hans första "möte" med sitt barn, och många män upplever att det först nu verkligen går upp för dem vad som håller på att hända. Ultraljudsundersökningen utförs av läkare eller barnmorska med särskild utbildning.

En geléaktig massa smörjs ut på magen och ultraljudshuvudet förs långsamt över magen och du kan se fostret på en skärm.
Undersökningen gör inte ont och anses vara helt riskfri.

Målet med undersökningen är:

1) att fastställa tid för förlossning
2) att se om du har flera foster
3) att se hur moderkakan är placerad i livmodern
4) att se att allt är som det ska med fostret
Läs mer på våra temasidor om ultraljud



Gjorde bikarbonattestet, det pls lite grann av blandningen vilket tyder på en liten pojke :) ska bli skoj o se om det stämmer. 

På fredag är det äntligen dax att få ta en titt och njuta av bara den. Åh va jag ska mysa, hoppas vi får en go barnmorska.

Jag har klippt av håret, känns förjävla gött. Mitt hår är denna gången sååå torrt och slitet, tunt och strävt. Nä ingen bra kvalite alls, tänk så olika det kan vara.
Nathalie skickade dagen innan om jag var redo för en förändring, och ja det va jag faktiskt, kör så det ryker.


Känns så konstigt men jag trivs väldigt bra. Kan fortfarande göra en pytte tofs om jag vill :)


Liten skrutt som börjar bli stor 


Min underbara bästa fantastiska son


Tittar så mycket på bebis bilderna nu och kan inte förstå vi snart har en så liten i vår famn igen


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Baby har anlänt och en till påväg

Försöker njuta av varje sekund

RSS 2.0